مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20099 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در مورد گناهان مربوط به چشم و كنترل آن توضيحاتي بفرماييد، تا بتوانم از آسيب آن در امان باشم؟

قرآن در مورد كنترل چشم و پرهيز از نگاه هاي حرام مي فرمايد:

به مؤمنان بگوب چشم هاي خود را [ از نگاه به زنان نامحرم و آن چه نظر افكندن بر آن حرام است] فرو گيرند، و دامان خود را حفظ كنند. اين براي آن ها پاكيزه تر است. خداوند از آن چه انجام مي دهيد، آگاه است.[1]

بسياري از احكام الهي فلسفه اي روشن و واضح دارند كه نياز به تفسير و تأويل ندارد . مسئلة حرمت نظر به نامحرم و اجتناب و پرهيز از ديدن مناظر ممنوع بيشتر به خاطر اين است كه نگاه به نامحرم و يا تصويرهاي مستهجن موجب طغيان شهوت جنسي و هوس هاي حيواني و ايجاد حسرت هاي طولاني خواهد شد. نتيجة طغيان شهوت، مغلوب شده عقل و سست شدن اراده و اختيار است كه انسان را مجبور مي كند به طرف عملي برود كه شرعاً بر او حرام است. اين نكه با اصل آرامش در زندگي و داشتن اعتدال و ميانه روي مخالفت پيدا خواهد كرد. چشمي كه عادت به دين مسائل حرام بكند، صاحبش را از زندگي عادي جدا مي كند.

قرآن يكي از اوصاف خدا را چنين بيان مي كند: يعلم خائنهْْ الأعين و ما تخفي الصدور؛ خدا چشم هايي را

كه به خيانت گردش مي كند، مي داند و از آن چه در سينه ها پنهان است، با خبر است.[2]

پيامبر بزرگوار اسلام فرمود: نظر (نگاه حرام) تيري مسموم از تيرهاي شيطان است. پس اگر كسي به خاطر ترس ا خدا آن را ترك كند، خداوند متعال ايماني به او عطا مي كند كه شيريني اش را در قلبش مي يابد.[3]

امام صادق(ع) فرمود: چه بسا يك نگاه كوتاه، حسرت بلند و درازي را به ارث بگذارد.[4]

با توجه به استشهادي كه از آيه و روايت در باب حرمت نگاه كردن، نيز عواقب سوء نظر بيان شده است، انساني كه مي خواهد در طريق تربيت قرار گيرد، به توصيه هاي مربوطه عمل خواهد كرد، گرچه در دوران جواني شيطان با تمام قوا به صحنه آمده و تمام مظاهر دنيا و جلوه هاي فريبنده اش را عرضه ميك ند ، ولي اگر انسان بتواند ايستادگي كند، بهترين عبادت ها را كسب كرده است.

از پيامبر بزرگوار اسلام صلي الله عليه و آله و سلم نقل شده است: برترين اعمال (عبادت ها) سخت ترين و مشكل ترين آن است.[5]

پس در راه كسب عبادت ، هر چقدر به زحمت و سختي بيشتري افتد، اجر و پاداش بهتري مي برد. در حديث آمده: چشم آدم چشم چران را در قيامت پر از آتش خواهند كرد. براي جلوگيري از چشم جراني نخست روح تقوا را بايد تقويت كرد. با توجه اين كه گناهي است بدون نتيجه، لذتي است زودگذر و گناهي است ماندگار و خدا چشم چران را دوست ندارد، چشم چراني باعث حسرت و اندوه مي شود و اختلاف خانوادگي تشديد مي گردد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.